04.01.2017, 10:00

Problém je v našej vôli aj v životnom štýle, hovorí odborníčka

Prečo sú jedlá z reťazcov rýchleho občerstvenia obľúbené, vysvetľuje Miroslava Navrátilová, lekárka metabolickej a nutričnej poradne Psychiatrickej kliniky v Brne.

Problém je v našej vôli aj v životnom štýle, hovorí odborníčka
Zdroj: pixabay.com

Dôvody, prečo pravidelne nenavštevovať fast foody, sa volajú obezita, cukrovka, ohrozené srdce, zuby a kosti, presolené pokrmy, sťažené dýchanie kvôli nadváhe. Prečo teda ľudia tieto reštaurácie vyhľadávajú?
Rýchlejšie sa tam najeme a zaženieme pocit hladu. Okrem toho nás lákajú obrázky jedál. Keď ideme okolo jedálne, voňajú takmer až von. Človek dostáva takzvaný emočný hlad. V tú chvíľu sa dostávame pod tlak marketingu. Potom je tu kategória ľudí, ktorí jednoducho nemajú čas a vo fast foode sa najedia doslova za pochodu. Ak sme disciplinovaní a ide nám o to potlačiť skutočný hlad, dáme si napr. zeleninu a kurací šalát, bez dressingu a hranoliek. Ak našu vôľu vôňa fast foodu zlomí, nejedná sa potom o skutočný, ale emočný hlad a objednávame si hranolky a dvojitý hovädzí hamburger, píšu lidovky.cz.

Takže problém je v našej vôli?
Čiastočne áno. Ale je to tiež životným štýlom. Zaniká spoločné stolovanie, ktoré naši ešte nedávni predkovia brali za úplnú samozrejmosť. Vo Francúzsku som sa stretla s tým, že ľudia išli v čase obeda z práce domov a s celou rodinou sa v kľude naobedovali.

Ale keby to ľuďom nechutilo, asi by to nejedli ...
Jedlá vo všetkých reštauráciách sa upravujú tak, aby ľuďom chutili. Tú chuť tam robí množstvo tuku. Takže ak sa do pokrmu dá viac tuku, je to pre konzumenta lákavejšie, pre niekoho chutnejšie. V skutočnosti však obsahuje nižšie množstvo bielkovín. Naplní žalúdok, zaženie pocit hladu, ale bez potrebného množstva vitamínov, stopových prvkov a bielkovín. Energeticky tak možno pokryť polovicu dennej potreby, ale za hodinu môže vzniknúť ďalší pocit hladu. Je to priama cesta k prejedaniu, obezite.

Môže na fast food vzniknúť návyk?
Chodíte do práce okolo fast foodu, kúpite si tam jedlo raz, dvakrát, trikrát. Potom môže dôjsť k Pavlovovému reflexu, idete okolo, ucítite vôňu a neodoláte. Stanete sa verným návštevníkom, ktorý sa tak môže dostať do metabolického ohrozenia, vysokého nebezpečenstva cukrovky a ďalších komplikácií, bez toho aby mal akékoľvek subjektívne ťažkosti. To v prípade, že podobné stravovanie sa napríklad nevyváži športom. Ale myslím si, že ani amatérski športovci fast foody príliš a hlavne pravidelne nenavštevujú.

Z rôznych výživových odporúčaní, ktoré človek v priebehu minulých dvadsiatich rokov zaznamenal, môže byť zmätený. Raz vajcia môžem, inokedy nie, masť mám zakázanú, inokedy sa odporúča, čomu to prisudzujete?
Veľakrát sú tieto správy vytrhnuté z kontextu a dochádza k úplne laickým a zmäteným interpretáciám. Ľudovo by sme mohli povedať, že všetci jeme, takže všetci predsa jedlu rozumieme. Na tom môže byť časť pravdy, keby nás neovplyvňovali "zaručene" správne návody na zdravý život, ktoré sú ale založené na reklame, žiadny odborný výskum za nimi nestojí.

Aký je teda súčasný výživový trend?
Odborníci z celého sveta teraz dávajú prednosť znižovaniu množstva energie a navyšovaniu bielkovín. Môžem teda jesť aj viac chudého mäsa vzhľadom na obsah takzvaných esenciálnych, teda nevyhnutných aminokyselín, ktoré si telo samo nedokáže vytvoriť. Rôzne druhy mäsa by som mala striedať, najmä hydinové, králičie, rybie, tiež však hovädzie a bravčové vzhľadom na obsah železa. Ďalším zdrojom bielkovín sú mliečne výrobky, vajcia alebo strukoviny. Tiež syry môžeme. Tavené sú menej výhodné - horšie sa z nich vstrebáva vápnik kvôli pridaným taviacim soliam. Do jedálnička je dobré zaraďovať tiež jogurty a tvaroh v akejkoľvek podobe.

Teda opäť zmena?
Nič nové, je to návrat k stravovacím návykom dávnej minulosti. Poviem to s nadsázkou. Vtedy ľudia jedli správne a veľmi sa nad tým nezamýšľali. Ak chytili mamuta, spotrebovali tuk a mäso zjedli. Tí, ktorí jedli zeleninu a korienky, umreli hladom, pretože nemali tukové tkanivo a nedožili sa ďalšieho mamuta.

Mali by sme teda fast food odsúdiť paušálne?
To nie, máme predsa vlastnú vôľu. Tiež by sme museli zrušiť piváreň, cukrárne alebo vinotéky. Navyše vo fast foodoch sú jedlá skutočne chutnejšie, majú predsa viac tuku. Dôležité je, čo a ako jeme. Ak sa zdravý jedinec preje vo fast foode, bude to úplne rovnaké, ako keď sa preje krkovičkou, knedľou a kapustou, ktoré budú hojne zaliate tukom. Inými slovami, ak idete do fast foodu raz za čas, dáte si napríklad pizzu na obed, nič sa nedeje.

A čo fast food v podobe obložených bagiet?
V takejto bagete je ale napríklad 43 gramov tuku, ktorý na rozdiel od bielkovín nezasýti a hravo tak môžeme spoločne s ďalším jedlom prekročiť jeho dennú potrebu so všetkými dôsledkami. Telo sa dlhodobo nedokáže vysporiadať s nadbytočným množstvom tuku, a preto sa potom dejú závažné metabolické zmeny. Navyše organizmu budú chýbať bielkoviny, ktorých rozhodne v bagete nie je dosť. Musíme sa teda rozhodnúť - buď si pochutnáme, alebo sa zasýtite.