15.01.2016, 05:00

Čo sa stane s vaším telom, keď prestanete cvičiť?

Nie je nič horšie, ako sa horlivo pustiť do cvičenia, venovať sa mu dlhšie obdobie a potom sním seknúť.

Čo sa stane s vaším telom, keď prestanete cvičiť?

Dostať svoje telo do formy nejaký čas trvá. Nadšenci pohybovej aktivity a fitness by vedeli o tom povedať svoje. Cesta za krásnym vypracovaným telom nie je najľahšia, no ak ho dosiahnete, niet krajšieho pocitu. Radšej však s cvičením nezačínajte, ak nechcete, aby bolo súčasťou vášho životného štýlu. S pravidelnou pohybovou aktivitou by ste mali začať nielen s cieľom, zbaviť sa prebytočných kíl, ktoré ste nabrali počas vianočných sviatkov, ale hlavne kvôli zdraviu. Ak nadšenie vystrieda frustrácia a lenivosť, čoho výsledkom je náhla stopka cvičenia, očakávajte nepríjemné zmeny, ktoré ovplyvnia váš každodenný život, ako píše powerofpositivity.com.  

Svaly


Mnohých láka cvičenie nielen kvôli chudnutiu či celkovo zdravému životnému štýlu. Aj nárast svalovej hmoty je dôvodom, prečo sa hlavne muži rozhodnú zmeniť každodenný život a tráviť viac času v posilňovni. Veď kto by netúžil po sile, flexibilite a lepšej koordinácii svalov? Horšie než vôbec nezačať cvičiť, je prestať s pohybom, ak ste mu venovali dlhšie obdobie. Ak ho stopnete, postupne sa vám spomalí metabolizmus a pribudne vám pár kilogramov navyše. Nečudujte sa potom, ako je možné, že sa zrazu ručička na váhe začala pohybovať smerom nahor. Zistenia, publikované v časopise Journal of Strength & Conditioning Research ukázali, že 5-týždňová prestávka od fyzickej aktivity spôsobila u plavcov nárast tukovej hmoty až o 12 percent.

Po stopnutí cvičenia sa vám začnú zmenšovať svaly, výsledkom je strata svalovej hmoty a sily. Taktiež stratíte mitochondrie, čo sú bunky vo svaloch, ktoré premieňajú kyslík na energiu.

Krv


VO2 max, maximálna rýchlosť spotreby kyslíka, je jedným z okamžitých zmien, ktoré by vám lekári namerali v tele, ak by ste sa prestali hýbať. Keď vykonávate pohybovú aktivitu, zvyšuje sa vaše VO2 max. Bez toho by schopnosť okysličenia krvi začala klesať.

"Existujú štúdie, ktoré naznačujú pokles o 7 až 10 % VO2 po 12 dňoch náhlej nečinnosti, 14 až 15% po 50 dňoch, a 16 až 18% po 80 dňoch," hovorí Andreas Bergdahl, odborný asistent kardiovaskulárnej fyziológie na Montreal je Concordia University.

Taktiež sa zvyšuje váš krvný cukor alebo glukóza. Svaly pracujú, aby použili prebytok cukru v krvi, no glukóza zostáva v krvi. V dôsledku toho sedavý spôsob života zvyšuje riziko vzniku cukrovky a srdcových chorôb.

Srdce


Krvný tlak sa mení v priebehu dňa, no aj v dňoch, keď necvičíte a nie ste v pohybe. Ak sa rozhodnete dať zbohom fitness centru, krvný tlak sa vráti do tej istej hladiny ako predtým, keď ste nevykonávali žiadnu fyzickú aktivitu. Hrozí aj srdcový infarkt, ktorý sa zvyšuje, ak by ste znovu začali cvičiť. Do formy sa opäť dostanete, ak to nepreženiete s kardio cvikmi a začnete pomaly ale isto.

Mozog


Cvičenie milujú mnohí aj kvôli tomu, že sa celkovo cítia lepšie a sú šťastnejší. Nič nie je lepšie, než robiť činnosť, pri ktorej sa vám vyplavujú endrofíny - hormóny šťastia. Pri pohybe ste v dobrej nálade, v hlave vám víria pozitívne myšlienky a celkovo ste spokojnejší. Podľa Centra pre kontrolu chorôb pravidelné cvičenie dopomáha k formovaniu schopnosti učiť sa a rozmýšľať.

"Výskum ukázal, že kombinácia aerobicu a cvičenia na posilnenie jednotlivých partií na tele 3- až 5-krát týždenne po dobu 30 až 60 minút vám môže poskytnúť všetky tieto výhody duševného zdravia. Niektoré vedecké dôkazy tiež ukázali, že aj nižšia úroveň fyzickej aktivity môže byť prospešná," uvádza Centrum pre kontrolu chorôb.

Taktiež je pre vás riešením, ak máte zlý spánok. Náhla stopka  vám však môže výrazne uškodiť. Pozitívne myslenie vystrieda negatívne, hrozia depresie a stavy úzkosti a smútku. Môže sa vám zhoršiť spánok, ale tiež pamäť. Štúdia publikovaná v zborníku Národnej akadémie vied preukázala, že cvičenie u starších osôb zvýšilo veľkosť hipokampusu, teda oblasť mozgu, ktorá súvisí s pamäťou.

Pritom stačí len polhodina denne a môžete si užívať výhody cvičenia. Tajomstvom je nikam sa neponáhľať a začať pomaly, aby vás to neodradilo. Na výsledky si síce nejakú dobu počkáte, ale stojí to za to.