03.01.2016, 05:00

"Fejky" aj v estetickej medicíne. Ako nenaletieť podvodníkom?

Problém nekvalitných materiálov, kopírovanie kozmetiky, medicínskych produktov a technológií v estetickej dermatológii je aktuálny čoraz viac.

"Fejky" aj v estetickej medicíne. Ako nenaletieť podvodníkom?

Na trhu sa objavuje množstvo necertifikovaných napodobenín, ktoré sa najčastejšie prostredníctvom internetu dostávajú ilegálne do rôznych krajín. Ich používanie a nevedomosť spôsobujú zdravotné problémy a trvalé následky.

Podvodníci v estetickej medicíne


Estetická medicína je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich medicínskych odborov. Ako sa ale rozvíja a napreduje táto sféra, silnie aj trh s napodobeninami z Ázie, Kórey alebo Latinskej Ameriky, kde sú estetické zákroky veľmi obľúbené. Pôvodne doména atestovaných lekárov a odborníkov na estetickú medicínu tak láka čoraz viac podvodníkov, najmä kvôli vidine rýchlo a ľahko zarobených peňazí.

„Riziko, ktoré pacientom hrozí, takýchto ľudí nezaujíma. Napríklad aplikáciu výplňových materiálov ako kyselina hyalurónová či botulotoxín, by mal robiť iba odborník s dlhoročnou praxou. Je nepredstaviteľné, aby takúto procedúru vykonával neskúsený človek, zdravotná sestra alebo kozmetička. Aplikácia týchto látok do pokožky si vyžaduje skúseného odborníka, ktorý perfektne pozná anatómiu tváre a teda presne vie, kde a ako látku aplikovať. Aby sa dostavil želaný efekt,je však dôležitá aj kvalita výplňového materiálu. Pre nekomplikovaný priebeh je rovnako zásadná, ako sú skúsenosti lekára. Bohužiaľ najmä internet je plný necertifikovaných falzifikátov, ktoré sa dajú zakúpiť bez potrebnej kontroly. To, že obal výrobku alebo kozmetiky vyzerá takmer identicky ako originál, ešte neznamená, že aj zloženie produktu bude také, ako u originálu, práve naopak. Na internete bývajú produkty často umelo prikrášlené, aby sa lepšie predávali,“ informuje MUDr. Adriana Tomeková, primárka dermatologicko-laserovej kliniky TOMAR.

Neregistrované firmy u nás


Na trhu je momentálne niekoľko osvedčených firiem, ktoré svoje výrobky nielen testujú, ale taktiež investujú do neustáleho vývoja, pretože komfort a bezpečnosť pacienta sú najdôležitejšie. Aj to je dôvod, prečo je v USA povolených len zopár značiek výplní, ktoré museli prejsť najprísnejšími kontrolami a preukázať vysokú bezpečnosť a účinnosť.

„Našťastie, na Slovensku nemáme až toľko skúseností s „fejkami“ značiek, ktoré dodávame. Problémom je skôr výskyt značiek, ktoré u nás nie sú registrované, a teda kontrolné orgány nemajú šancu potvrdiť kvalitu a nezávadnosť produktov. Veľa firiem si žiaľ myslí, že dovážať zdravotnícke pomôcky sa nelíši od dovozu kabeliek. Neuvedomujú si, že napríklad injektovateľný materiál na báze kyseliny hyalurónovej je zdravotnícky materiál, ktorý je potrebné registrovať na Štátnom ústave pre kontrolu liečiv, treba doložiť množstvo certifikátov, ktoré potvrdzujú kvalitu výrobku. Je to predsa materiál, ktorý sa aplikuje do ľudskej kože a overenie a potvrdenie jeho bezpečnosti by malo byť na prvom mieste,“ hovorí Jana Siklienková zo spoločnosti Siklienka, ktorá sa špecializuje na dovoz a distribúciu zdravotníckych pomôcok.

„Ďalším problémom je, že takéto neoficiálne dovážané produkty sa dostávajú do rúk osobám bez lekárskeho vzdelania. A toto je tá najhoršia kombinácia: nekvalitný produkt, ktorý je neodborne aplikovaný, môže spôsobiť naozaj vážne problémy,“ upozorňuje Jana Siklienková.

Jednými z najčastejšie používaných prístrojov v dermatológii sú lasery. „Zo štyroch typov laserov môžu kozmetické salóny pracovať iba s najslabším.Ten nespôsobuje žiadne poškodenie, nevyžaduje striktné bezpečnostné a hygienické predpisy. Takéto lasery sa dajú zohnať za 2 000 až 5 000 eur. Etablované kliniky estetickej medicíny však pracujú s vyšším radom laserov, ktorých cena sa pohybuje od 60 000 až do 150 000 eur. Kvalita a trvácnosť zákroku je preto neporovnateľná. Každý certifikovaný prístroj a produkt totiž musí mať certifikát Európskej únie CE, ŠÚKL (Štátny ústav pre kontrolu liečiv) a len tie najkvalitnejšie majú americký certifikát FDA, ktorý garantuje najvyššiu kvalitu,“ informuje doktorka Tomeková.

Zdravotné problémy kvôli neovereným produktom


Nie je raritou, že k doktorom prichádza čoraz viac ľudí, a najmä žien, ktoré majú po používaní neoverených produktov z internetu silné alergické reakcie a dlhodobé problémy s pokožkou. „Napriek nášmu úsiliu zveriť odbornú edukáciu pacientov do rúk farmaceutov a lekárov dochádza na internete k obchodovaniu s napodobeninami mnohých výrobkov, ktoré môžu dehonestovať našu značku, ale najmä poškodiť zdravie človeka,“ uviedol Mgr. Ladislav Zsembera, MedicalRepresentative značky Bioderma.

Na internete sa dajú za nižšiu cenu zakúpiť aj rôzne produkty či prístroje používané v estetickej medicíne, ktoré síce vyzerajú ako originály, ale naozaj nimi nie sú.

„Verejnosť by mala byť viac informovaná o tom, že nemalé percento výplní, kozmetických produktov ale aj prístrojov sú podvrhy. Sú to iba napodobeniny výrobkov slávnych firiem s ich logom, ktoré, síce, vyzerajú ako originál, ale ich účinok je prinajmenšom žiadny. Aj keď sú lákavé ponuky zľavových portálov takmer všade, ľudia by mali byť najmä v prípade veľkých zliav na pozore, pretože bolesť, opuchy, dlhodobé zdravotné komplikácie, či dokonca trvalé následky za to nestoja.Na kráse a zdraví sa naozaj neoplatí šetriť,“ hovorí MUDr. Tomeková.

Súvisiace články